Authors: Lamoneda Prieto, Javier1 educacionfisicajlp@gmail.com

Huertas Delgado, Francisco Javier2

Source: Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación 2017, Vol. 32, p25 5p.

Language: Spanish

Subject Terms:

*SCHOOL recess breaks

*YOUTH

*RECREATION

*SPORTS

*KINESIOLOGY

SPAIN

GENDER studies

 

Keyword(s): adolescents; gender; motor interaction; recreation; adolescentes; deporte; interacción motriz; recreación; sexo

 

Abstract:

This research analyzes adolescents’ sports-recreational practices related to gender in the context of a program focused on sport. The nature of motor tasks was analyzed in relation to content, motor interaction, use of spaces, and facilities. The sports promotion program was developed based on a holistic model, which focuses on seeking satisfactory experiences that promote sport practices. During the 10-day intervention, a total of 1,626 participants were recorded. Results showed significant differences in participation (66.9% higher in boys), content (boys in pre-sports, and girls in rhythmic activities), motor interaction (boys in opposition cooperation, and girls in cooperation psychomotor opposition), and facilities used (outdoors for boys, indoors for girls). There were no gender differences when practice was carried out indoors. Therefore, our study showed some interesting teaching guidelines to achieve physical activity and health promotion in adolescents. Among them we emphasize: (1) to analyze behaviors and sports interests before proposing any activity, (2) to prioritize the use of indoor spaces in girls, (3) to avoid contact by means of carrying out tasks in separate spaces, (4) to use an inclusive, cooperative, perceptive, inquiry methodology, as well as positive discrimination strategies in certain playground areas. ABSTRACT FROM AUTHOR

 

Abstract (Spanish):

Esta investigación analiza la práctica deportiva-recreativa de adolescentes en función de sexo en el contexto de un programa de actividad físico-deportiva. Para su estudio se examinó la naturaleza de las tareas motrices atendiendo al contenido, interacción motriz, forma de utilizar el espacio e instalación. Se implementó un programa de promoción deportiva basado en un modelo holístico, que se vincula con la búsqueda de experiencias satisfactorias que promuevan la práctica deportiva. Durante 10 jornadas de intervención se registraron un total de 1626 participaciones. Los resultados revelaron diferencias significativas en cuanto a participación (mayor en chicos 66,9%), contenido (chicos, pre-deportes y chicas, actividades rítmicas), interacción motriz (chicos, cooperación oposición y chicas, psicomotrices y de cooperación oposición) e instalación utilizada (chicos, exteriores y chicas, interiores). Las diferencias de sexo en la práctica de juegos pre-deportivos desaparecieron cuando se desarrollaron en espacios interiores. En virtud de los resultados obtenidos se desprenden interesantes orientaciones didácticas para abordar la promoción de la actividad física y salud en la adolescencia, entre las que destacan: (1) analizar hábitos e intereses de práctica deportiva antes de proponer cualquier actividad, (2) priorizar el uso de espacios interiores en chicas, (3) evitar el contacto a través de tareas de uso de espacio separado, (4) apostar por una metodología inclusiva, cooperativa, perceptiva e indagativa y recurrir a estrategias de discriminación positiva en determinadas zonas de juego. ABSTRACT FROM AUTHOR

 

Author Affiliations:

1 IES Seritum. Junta de Andalucía (España); 2 Escuela de Magisterio «La Inmaculada» Universidad de Granada (España)

ISSN:15791726

Document Information:Publication Type: Article Update Code: 20170630

Accession Number:123844193

 

Referencia Bibliográfica:

Lamoneda Prieto, J., & Huertas Delgado, F. J. (2017). Análisis de la práctica deportiva-recreativa a través de un programa de promoción en el recreo en función del sexo en adolescentes españoles. / Analysis of sports and recreational practices through a promotion program during recess according to gender in Spanish adolescents. Retos: Nuevas Perspectivas De Educación Física, Deporte Y Recreación, 3225-29.